Post Reply UMPAN HIDUP / MATI dan penggunaannya
Moderator
5293 cr points
Send Message: Send PM GB Post
35 / M / Malacca ,Malaysia...
Offline
Posted 4/7/08 , edited 4/7/08








TIPS DARI BRO WAN AMILDIN saya himpunkan disini.

PENJAGAAN UDANG HIDUP

kadang2 kita rasa sangat membebankan untuk membawa udang hidup kelaut kerana proses menjaga dan handling amat rumit. kalau tidak udang itu akan mati. kawan nak kongsikan disini satu tip untuk memudahkan kenkawan semua.

1. masukkan udang dalam tong dengan bantuan motor untuk buih.
2. titikkan ubat untuk pengsankan udang(ada jual di kedai akuarium) mengikut sukatan dan biarkan beberapa ketika sehingga udang landing kat dasar.
3. sediakan ais bongkah selebar 1 kaki persegi dan sekeping surat khabar. masukkan ais tadi dalam peti ais pastu lapiklah surat khabar diatas permukaan air.
4. kutip udang yang dah lemah tadi satu persatu dan susun dalam keadaan baring mengiring. pastu biarkan ia keras beberapa jam.
5. masukkan bongkah ais bersama udang tadi dalam coleman yang ada ais dalam keadaan spt dalam peti ais tadi setiap masa.
6. keluarkan seekor2 bila nak digunakan dan pastikan udang dalam tong sentiasa dlm keadaan sejok.
7. cangkutkan udang tadi kat ekor pastu rendamkan sekejap dalam air laut. dalam beberapa saat buih dalam badanya akan bergerak pastu ia akan melenting dan hidup kembali.

tip kedua untuk mengekalkan kesegaran udang spt masih hidup.
1. dapatkan udang hidup pastu masukkan semuanya dalam tupperware dalam keadaan hidup pastu masukkan air laut sehingga penuh.
2. masukkan dalam freezer sehingga beku dan masukkan tupperware tadi dalam tong coleman yang ada ais.
3. keluarkan sekor demi seekor bila nak gunakan. udang ini kualitinya sama dengan udang hidup dan kadang kala udang itu hidup bila kita turunkan kelaut.


MENCANGKUK UDANG HIDUP DI MATA KAIL


Tip cangkut udang untuk pancingan laut.
kawan rasa semua orang dah tahu macammana nak cangkut umpan udang hidup bahagian ekor tetapi ramai yang tak tahu nak cangkut kat kepala.

kebanyakan ikan suka makan kepada udang terlebih dahulu mungkin kerana tanduk/tombaknya dan sering kita dapati umpan yang kita hulurkan tinggal badan aje. species Kerapu yang bersaiz sedang akan makan bahagian kepala udang sahaja dan badan ditinggalkan. jadi kawan rasa kenkawan kena belajar bagaimana mencangkut matakail kat kepala udang dan boleh tahan lama bahkan lebih lama dari yang dicangkut kat ekor.

1. terbalikkan udang hidup dengan kaki menghadap keatas.
2. selak kaki depan dan perhatikan satu ruang lut cahaya sebelum mulut udang.
3. masukkan mata kail kedalam ruang tersebut hingga ke tengkorak. berhati hati jangan sampai terkena dagingnya.
4. tembuskan dan akan keluar sebelah pangkal tombaknya.
5. sebaiknya jangan dicasting udang tu, hulur aje kebawah.
keadah ini kalau ikan tak makan ia boleh bertahan sehingga 4 ke 5 jam.
Member
1548 cr points
Send Message: Send PM GB Post
24 / M
Offline
Posted 4/7/08
umpan cengkerik xde ke......
Moderator
5293 cr points
Send Message: Send PM GB Post
35 / M / Malacca ,Malaysia...
Offline
Posted 4/7/08
kan ader tue ....ishkkk....issshkkkk.....ishhhkkk
Creator
826 cr points
Send Message: Send PM GB Post
33 / M / Malacca,Malaysia
Offline
Posted 4/8/08

ghostz_kidz wrote:

umpan cengkerik xde ke......


umpan cengkerik ada tp awk nak tangkap ikan aper....ikan talapia atau keli...?
Creator
826 cr points
Send Message: Send PM GB Post
33 / M / Malacca,Malaysia
Offline
Posted 4/8/08

snakes999 wrote:









TIPS DARI BRO WAN AMILDIN saya himpunkan disini.

PENJAGAAN UDANG HIDUP

kadang2 kita rasa sangat membebankan untuk membawa udang hidup kelaut kerana proses menjaga dan handling amat rumit. kalau tidak udang itu akan mati. kawan nak kongsikan disini satu tip untuk memudahkan kenkawan semua.

1. masukkan udang dalam tong dengan bantuan motor untuk buih.
2. titikkan ubat untuk pengsankan udang(ada jual di kedai akuarium) mengikut sukatan dan biarkan beberapa ketika sehingga udang landing kat dasar.
3. sediakan ais bongkah selebar 1 kaki persegi dan sekeping surat khabar. masukkan ais tadi dalam peti ais pastu lapiklah surat khabar diatas permukaan air.
4. kutip udang yang dah lemah tadi satu persatu dan susun dalam keadaan baring mengiring. pastu biarkan ia keras beberapa jam.
5. masukkan bongkah ais bersama udang tadi dalam coleman yang ada ais dalam keadaan spt dalam peti ais tadi setiap masa.
6. keluarkan seekor2 bila nak digunakan dan pastikan udang dalam tong sentiasa dlm keadaan sejok.
7. cangkutkan udang tadi kat ekor pastu rendamkan sekejap dalam air laut. dalam beberapa saat buih dalam badanya akan bergerak pastu ia akan melenting dan hidup kembali.

tip kedua untuk mengekalkan kesegaran udang spt masih hidup.
1. dapatkan udang hidup pastu masukkan semuanya dalam tupperware dalam keadaan hidup pastu masukkan air laut sehingga penuh.
2. masukkan dalam freezer sehingga beku dan masukkan tupperware tadi dalam tong coleman yang ada ais.
3. keluarkan sekor demi seekor bila nak gunakan. udang ini kualitinya sama dengan udang hidup dan kadang kala udang itu hidup bila kita turunkan kelaut.


MENCANGKUK UDANG HIDUP DI MATA KAIL


Tip cangkut udang untuk pancingan laut.
kawan rasa semua orang dah tahu macammana nak cangkut umpan udang hidup bahagian ekor tetapi ramai yang tak tahu nak cangkut kat kepala.

kebanyakan ikan suka makan kepada udang terlebih dahulu mungkin kerana tanduk/tombaknya dan sering kita dapati umpan yang kita hulurkan tinggal badan aje. species Kerapu yang bersaiz sedang akan makan bahagian kepala udang sahaja dan badan ditinggalkan. jadi kawan rasa kenkawan kena belajar bagaimana mencangkut matakail kat kepala udang dan boleh tahan lama bahkan lebih lama dari yang dicangkut kat ekor.

1. terbalikkan udang hidup dengan kaki menghadap keatas.
2. selak kaki depan dan perhatikan satu ruang lut cahaya sebelum mulut udang.
3. masukkan mata kail kedalam ruang tersebut hingga ke tengkorak. berhati hati jangan sampai terkena dagingnya.
4. tembuskan dan akan keluar sebelah pangkal tombaknya.
5. sebaiknya jangan dicasting udang tu, hulur aje kebawah.
keadah ini kalau ikan tak makan ia boleh bertahan sehingga 4 ke 5 jam.


tp sy paling suka pakai umpan ialah ikan tamban......ikan besar cukup suka dgn ikan ini....
Member
1548 cr points
Send Message: Send PM GB Post
24 / M
Offline
Posted 4/9/08
keli,talapia ngan haruan....
Moderator
676 cr points
Send Message: Send PM GB Post
37 / M / malaysia
Offline
Posted 4/9/08
aku ader upan yg baik sekali siap ader timer ///
You must be logged in to post.