First  Prev  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  Next  Last
Post Reply Kamus mukmin: Untuk Santapan Rohani dan Jasmani
Moderator
8468 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / Unknown
Offline
Posted 4/19/08 , edited 11/11/08
okeh mari kita lihat utk renungan bersama.... kalau korg ada pendapat gak sila... kalu ada terbaca kt mana2 silakan post gak eh....

SIAPA ENGGAN 5 PERKARA, ALLAH ENGGAN 5 PERKARA

*Barang siapa enggan berdoa, Allah enggan mengabulkannya...

*Barang siapa yg enggan bersedekah, maka Allah enggan memberinya sihat...

*Barang siapa enggan berzakat, maka Allah enggan menjaga hartanya....

*Barangsiapa yg enggan mengeluarkan zakat, maka Allah enggan memberkati setiap usahanya....

*Barangsiapa enggan solat berjemaah, maka Allah enggan pula menerima syahadatnya....



a'ah lagi satu..... kalau korang tgh skoolah lagi, kalau nk post yg korang belajar kat skolah pun selamba ah... boleh gak koghang ulangkaji sambil2 tu......
Malaysian
28184 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / F
Offline
Posted 4/19/08 , edited 4/19/08
ape maksud kamus mukmin tuh?
Moderator
8468 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / Unknown
Offline
Posted 4/19/08 , edited 4/19/08
kira macam panduan bagi para mukmin la.....
Malaysian
5227 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / malaysia
Offline
Posted 4/19/08 , edited 4/19/08
hebat ah pain.....okes jap nnt aku ltak sume yg kenkawan aku bg...
Head Of Mod
8109 cr points
Send Message: Send PM GB Post
29 / M / Trg,Malaysia
Offline
Posted 4/19/08 , edited 4/19/08
ok..aku suka benda berilmiah cmni..dn aku MENGHARAMKAN sebarang posting spam dlm thread ni..
contoh kalo stakat nk post 1 emoticon kurang cerdik je atau double post yg xde pekdah..
contoh


1st post tulis

waaa hebat..

2nd post

wat la lg...

maka dgn slambe rock kapaknya aku del post2 tersebut tanpa sbrg amaran..
sekian..
Malaysian
4600 cr points
Send Message: Send PM GB Post
23 / M / Alone...............
Offline
Posted 4/19/08
beta nak tanyer sesatu bleh? masa2 akhir kiamat nanti, betul ke ada raksasa ke ape, yg namanye 'dajal' kalo x silap aku...... yg menghasut manusia supaya tidak mengikut nabi Isa as , pastu nabi Isa as pon belawan ngan dajal tu.... btol ke pe yg aku dengar ni?
Head Of Mod
8109 cr points
Send Message: Send PM GB Post
29 / M / Trg,Malaysia
Offline
Posted 4/19/08 , edited 4/19/08
dajjal tu bkn resakse..manusia biasa..dikatakan mata 1 bkn sbb mata dia ada 1..tp buta 1..
keluar dr kerajaan d segitiga bermuda..sjak lahir lg menyusahkan mak bapak dia..

[dalam Musnad Imam Ahmad trdpt hadis Nabi Muhammad S.A.W yg bermaksud:"Ayah & ibu dajjal
itu perkahwinannya selama 31 tahun tanpa melahirkan seorg anak pun.Kemudian
lahirlah dr mereka seorg anak laki2 yg buta sebelah matanya.Ia menjadi seorg plg
berbahaya & plg sikit manfaatnya.Kedua matanya tidur ttp hatinya ttp terjaga"]
petikan dr buku Dajjal Akan Muncul Dari Kerajaan Jin di Segitiga Bermuda
karya Muhammad Isa Daud
Moderator
8468 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / Unknown
Offline
Posted 4/19/08
Pesanan Rasulullah S.A.W kepada Abu Dzar r.a dan juga kepada kita yang mengaku umatnya....

*Hendaklah engkau suka kepada org miskin dan beramah mesra dengan mereka...

jangan pandang hina org miskin.... hari ni kita di atas, esok lusa kita x tau....


*Hendaklah engkau melihat orang2 yg berada di bawahmu (yg kurang berada) dan tidak melihat pada org2 yg berada di atasmu (yang kaya)

jgn la mengampu sgt org kaya2... org miskin kita x bantu.... dh slah dh tu....


*Janganlah engkau memutuskan hubungan kekeluargaan dgn mereka yg jauh daripada engkau...

jangan la ada selisih paham sikit2 terus x bertegur... cuba fikir balik, maafkan sesama insan....


*Perbanyakkan membaca: "La haula walaa quwwata illa billahi..." kerana itu sebagai perbendaharaan kebaikan....

daripada kita mencarut memaki hamun sumpah seranah.. baik baca ni, tenang gak hati....


*Hendaklah engkau hindari drpd meminta apa2 pun dari sesama manusia....

selagi mampu buat kerja... selagi ada kudrat... usahalah utk diri sendiri dan keluarga...


*Janganlah engkau takut dalam melaksanakan hukum Allah, dari ejekan org2 yang selalu mengejek...

ni slalu jadi... kalau kita x nk buat baik sekalipun, jangan la kutok org lain nk buat baik.... ni tidak, member baru nk insaf, kita kutuk dia dari Sarawak smpai ke KL... macam mana?


*Hendaklah engkau selalu berkata benar walaupun pahit dan berat....

ahha... ni pun selalu.... berani kerana benar, takut kerana salah....
Malaysian
4600 cr points
Send Message: Send PM GB Post
23 / M / Alone...............
Offline
Posted 4/19/08

pegash4rk wrote:

dajjal tu bkn resakse..manusia biasa..dikatakan mata 1 bkn sbb mata dia ada 1..tp buta 1..
keluar dr kerajaan d segitiga bermuda..sjak lahir lg menyusahkan mak bapak dia..

[dalam Musnad Imam Ahmad trdpt hadis Nabi Muhammad S.A.W yg bermaksud:"Ayah & ibu dajjal
itu perkahwinannya selama 31 tahun tanpa melahirkan seorg anak pun.Kemudian
lahirlah dr mereka seorg anak laki2 yg buta sebelah matanya.Ia menjadi seorg plg
berbahaya & plg sikit manfaatnya.Kedua matanya tidur ttp hatinya ttp terjaga"]
petikan dr buku Dajjal Akan Muncul Dari Kerajaan Jin di Segitiga Bermuda
karya Muhammad Isa Daud


Owh...... sejak aku dengar citer dari kwn aku psl ari kiamat, berdiri bulu roma aku....
x nak buat satu dosa pun, tapi apakah dayaku sbgai manusia biasa.....

satu lagi nak tanya,
bila masa2 kiamat nanti Imam Mahadi turun ke bumi gak ke ngan nabi Isa as?

Malaysian
5227 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / malaysia
Offline
Posted 4/19/08

bohza wrote:

Owh...... sejak aku dengar citer dari kwn aku psl ari kiamat, berdiri bulu roma aku....
x nak buat satu dosa pun, tapi apakah dayaku sbgai manusia biasa.....

satu lagi nak tanya,
bila masa2 kiamat nanti Imam Mahadi turun ke bumi gak ke ngan nabi Isa as?



imam mahadi bkan turun dgn nabi isa a.s
beliau lahir dr kalangan manusia biase wkt skarang nih....
ade pndapat mengatakan imam mahadi telahpun lhir dan beliau yg dmaksudkan ialah saddam hussein^__^tp pndapat nih x dpt disahihkan...
Malaysian
5227 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / malaysia
Offline
Posted 4/19/08 , edited 4/19/08
okess seperti yg dijanjikan.......kalu bole,cube lah nitiskan walaupon setitik air mate....

Saat Paling Menyayat Hati…Rasulku pergi….

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan
mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan
khutbah,
"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta
kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Ku wariskan dua perkara pada kalian, Al-Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku,bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku."
Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang
dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu .

Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar adanya naik turun
menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali
menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah
tiba. "Rasulullah akan meninggalkan kita semua," keluh hati semua sahabat
kala itu. Manusia tercinta itu, hamper selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas
menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari
mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu


Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang
di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang
berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.
Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan
salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah,

"Siapakah itu wahai anakku?""Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,"
tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan
pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang
memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia
menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril.Tapi itu ternyata tidak membuatkan
Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang
mendengar khabar ini?" Tanya Jibril
lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir,wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Ku haramkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.



Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini."Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku,hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak
tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa
maut ini kepadaku, jangan pada umatku."
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya
"Uushiikum bisshalati, wa maa malakat aimanuku",
peliharalah shalat dan peliharalah
orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.
Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan."Ummatii, ummatii,
ummatiii?" -
"Umatku, umatku, umatku"
...Dan berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli
'ala Muhammad wa baarik wa salim
'alaihi. Betapa cintanya Rasulullah kepada kita...
Moderator
8468 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / Unknown
Offline
Posted 4/19/08

Ketahuilah walau sebesar mana pun dosa yang kamu lakukan.... pengampunan ALLAH lebih besar...
jadi kiranya xde alasan kita sebagai umatNya x nk tobat, kan?
Malaysian
3690 cr points
Send Message: Send PM GB Post
76 / M / behind u !! (mala...
Offline
Posted 4/19/08
tul2..
Malaysian
5227 cr points
Send Message: Send PM GB Post
26 / M / malaysia
Offline
Posted 4/19/08
ohoi!!!bersabarlah wahai mukminin sekalian!!!!

“Maka Bersabarlah Kamu Dengan Sabar Yang Baik…”
(Al-Ma’arij : 5)


- Sabar adalah sebuah benteng kukuh yang tidak mudah diserbu musuh, tidak mudah ditusuk senjata tajam, tidak pecah dilempari batu-batu…
- Sabar adalah semangat menghancurkan sikap putus asa, melawan kegagalan, dan meleraikan kesukaran masalah hidup…
- Sabar adalah memegang bara kehidupan, menutupi luka, menyembunyikan musibah, mengawal hawa nafsu…
- Sabar adalah bekal yang tidak akan kehabisan, pembantu yang tidak pernah mengeluh, dan sahabat yang tidak pernah jemu…

- Barangsiapa yang dilanda masalah, perit akibat musibah, penawarnya adalah sabar.

- Ujian datang bertalu-talu, bergerak kencang, tidak menentu arah, tidak tahu punca…..Sabar yang akan menghalangnya, menghapuskannya…

- Para pendengki, pencaci, pengata bergabung mengepung orang yang ditimpa musibah, kesabaranlah yang akan mengepung semua yang mereka lakukan…

- Saat tiada lagi Karib yang menghibur, saat tiada lagi teman yang menemani, saat tiada lagi sahabat yang bersimpati, maka kesabaran yang menggantikan posisi kesemuanya…Kesabaran mampu berbicara atas nama sumua…Mampu memenuhi kewajipan sahabat dan kerabat…

- Kesabaran yang indah tiada keluh kesal didalamnya…Keperitan tidak merobek-robek wajah indahnya…Mahkotanya tidak retak kerana ada kebencian…

- Kesabaran yang indah siap menerima semua ketetapan Allah Yang Maha Berkuasa…Dengan senang akan menerima semua akibat. Kesabaran akan selalu bersedia menyambut jalan keluar, dan sedia menanti pahala.

- Kesabaran yang tidak baik hanyalah sebuah kepura-puraan, iaitu kesabaran yang diiringi dengan erangan dan keluhan…Maka tiada keindahan didalam kesabaran…

- Sabar yang baik adalah kemampuan menanggung ujian dan musibah dengan diam, menerima sergahan masalah dengan tenang, menerima hentaman dengan redha…

- Di antara cara yang terbaik untuk memupuk kesabaran yang baik adalah keyakinan bahawa tiada sebarang usaha yang dapat membendung taqdir Yang Maha Esa…Dan akibat yang baik adalah bagi mereka yang menaruh harapan dan keinginan pahala…

- Lihat pada jiwa, anak-anak, kedua orang tua, dan harta…Lihat pada mereka yang ditimpa bencana, menyaksikan lembah-lembah orang-orang yang ditimpa musibah…Tiada lembah yang terlepas dari musibah…Pada setiap kegembiraan akan ada kesedihan…Pada setiap keriangan akan ada pelajaran.

- Seorang menteri yang terkenal dan memilik kebesaran telah dipecat, kemudian diadili, dipenjarakan dan dihukum bunuh. Saat orang-orang membawanya ke tempat pemancungan, dia malah tersenyum, dan mengungkapkan sebuah syair:

“Barangsiapa yang menanyakan tentangnya dengan cacian

Barangsiapa yang mencaciku tanpa menanyaku

Ujian telah menampakkan aku sebagai anak merdeka

Sabar atas huru-hara semua kegoncangan”

- Adam sabar meninggalkan negeri pertamanya di syurga. Nuh sabar disaat kehilangan anaknya dalam banjir taufan. Ibrahim sabar saat diperintahkan untuk menyembelih anak kesayangannya Ismail. Ya’qub sabar disaat berpisah dengan anaknya Yusuf. Musa sabar atas kezaliman Fir’aun. Daud sabar atas pahitnya penyesalan. Sulaiman sabar diatas fitnah keduniaan. Isa sabar atas peritnya kefakiran. Rasulullah sallallahualaihiwasallam sabar atas semua yang disebutkan…Beliau telah mengalami keseluruhannya, merasai kesemuanya…Beliau sabar atas segalanya agar semua pahalanya tetap abadi di akhirat dengan sempurna. Usahanya disertai dengan syukur di depan tuhannya, agar dapat menemui tuhannya, pelindungnya dengan gembira…Beliau berhak untuk itu kerana beliau sabar…Beliau telah mendapatkan kemuliaan, dan posisi yang mulia kerana kesabarannya…Beliau memiliki kedudukan yang terpuji, taman yang mengalir, panji yang diikat…Semuanya keana beliau bersabar…Beliau sabar dengan kesabaran yang indah dalam semua tingkatan ibadah. Beliau sabar dalam redha dan marahnya, dalam damai dan perangnya, dalam kaya dan miskinnya…Maka jadilah beliau imam dan panduan bagi orang-orang yang bersabar, dan teladan bagi orang-orang yang bersyukur…

Firman Allah pada kekasihnya Muhammad sallallahualaihiwasallam:

“Bersabarlah atas apa yang mereka katakana”
(Saad : 17)

“Bersabarlah (hai Muhammad)! Dan tiadalah kebaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah”
(An-Nahl : 127)

“Maka bersabarlah kamu seperti orang-orang yang mempunyai keteguhan hati dari rasul-rasul”
(Al-Ahqaf : 35)



ameklah mase cket bace sume nih...klu bace manga kemain spontan....hak3...
First  Prev  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  Next  Last
You must be logged in to post.